درحال بارگذاری...

اهمیت عناصر غذایی برای رشد درختان میوه

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

اهمیت عناصر غذایی برای رشد درختان میوه


اهمیت عناصر غذایی برای رشد درختان میوه

درختان میوه مانند سایر موجودات زنده برای رشد و ادامه حیات نیاز به مواد غذایی دارند. درختان باید غذای مورد نیاز خود را بسازند و برای این منظور از عناصر شیمیایی موجود در طبیعت استفاده می نمایند، در علم تغذیه گیاه این عناصر به عنوان عناصر غذایی شناخته می شوند. عناصر غذایی بصورت ترکیبات گوناگون در طبیعت و در محیط زیست گیاهان (هوا و خاک) وجود دارند و گیاهان بوسیله برگها و ریشه های خود ترکیبات قابل جذب این عناصر را دریافت می کنند.


گیاهان مانند کارخانه های بسیار مدرن با جذب عناصر غذایی از محیط و طی فرآیندهای بیشیمیایی، آنها را به ترکیبات مختلف تبدیل می کنند که برای رشد و نمو و باردهی مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات برای ساخت پروتئین و رشد رویشی همچنین ساخت ترکیبات شیمیایی و هورمونها به منظور اجرای فعالیت های متابولیسمی گیاهی و ... استفاده می شوند. بنابراین چنانچه این عناصر به اندازه ی مورد نیاز درختان در اختیار آنها نباشد اختلالاتی در این چرخه ی طبیعی بوجود می آید. این اختلالات باعث کاهش رشد رویشی و متعاقب آن کاهش باردهی محصول می شود. امروزه از کودها به عنوان ابزاری برای جلوگیری از این اختلالات و رسیدن به حداکثر تولید در واحد سطح استفاده می شود. اما این کودها باید بتواندد علاوه بر افزایش تولید، کیفیت محصولات کشاورزی را نیز ارتقا داده ضمن آلوده نکردن محیط زیست به خصوص به خصوص آب های زیرزمینی، تجمع آلاینده ها نظیر نیترات در اندام های مصرفی محصولات را به حداقل مقدار ممکن تنزل دهند. درختان میوه معمولا برای مدت 15 الی 50 سال در محل باغ رشد و نمو و تولید محصول می کنند، بنابراین سیستم ریشه ای وسیعی داشته و میتوانند عناصر را از خاک جذب نمایند. مقداری از این عناصر در پایان فصل رویش مجددا به خاک بر میگردد و مقداری دیگر به همراه برداشت میوه از خاک خارج شده و دیگر به خاک باز نمی گردد به همین علت باید هر ساله نسبت به تامین به موقع عناصر در خاک اقدام می شود تا در درازمدت از ضعیف شدن خاک جلوگیری شود. در تغذیه درختان میوه نه تنها توجه به تغذیه کل درخت لازم است بلکه باید به تغذیه ی اندامهای ذیربط نیز توجه نمود. بطور مثال برای طولانی تر شدن مدت انبارداری، میوه درخت باید دارای مواد غذایی خاصی باشد. 

جذب مواد از محیط یکی از اساسی ترین فعالیت های سلول های گیاهی است که به منظور رشد و تامین انرژی صورت می گیرد. جذب مواد غذایی از محیط ریشه به دو صورت «جذب فعال» انجام می شود. « جذب فعال» به فعالیت گیاه وابسته بوده و در صورت کاهش و یا افزایش آن کند و تند می شود و «جذب غیرفعال» نیز تحت تاثیر عوامل فیزیکوشیمیایی می باشد و عوامل محیطی و شرایط جانبی در آن تاثیر دارند. 


فاطمه رسولی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


عناصر گیاهی گیاه کشاورزی پهباد پهپاد کشاورزی پرواز یاران سیرنگ

این مطالب را هم بخوانید!

هورمون گیاهی

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

ترک خوردگی انار و کنترل آن

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

رشد گیاهان در فصل پاییز

عنوان: رشد گیاهان در فصل پاییز: عوامل مؤثر و راه‌های مدیریت مقدمه: فصل پاییز یکی از فصول حیاتی برای گیاهان است که در این مدت، آن‌ها با تغییرات محیطی متنوعی روبه‌رو می‌شوند. این تغییرات شامل کاهش دما، کاهش نور روز، و تغییر در طول روز می‌باشد. در این مقاله، به بررسی عوامل مؤثر بر رشد گیاهان در فصل...

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116